طرح‌تجاري چيست؟

طرح‌تجاري سند رسمي شرکت است كه کارآفرين را با تمام عناصر دروني و بيروني ای كه در شروع فعالیت کارآفرینانه اش با آنها مواجه است، آشنا مي‌كند و بر تمام تصميم‌گيري‌هاي کوتاه مدت و بلندمدت سه سال اوليه کسب و کار تاثیر گذار است. طرح‌تجاري معمولاً مجموعه‌اي از بخش‌هاي كاربردي مانند بخش‌هاي بازاريابي، مالي، توليدي و منابع انساني است.

طرح‌تجاري در واقع همان نقشه‌ي راه است که به سؤالاتي از قبيل: اكنون كجا هستيم؟ به كجا مي‌رويم؟ و چطور بايد به مقصد برسیم؟ پاسخ مي‌دهد.

فرض کنید فردی تصمیم دارد از تهران به مشهد سفر کند. بدیهی است که چندین مسیر وجود دارد و هر کدام، مدت زمان عبور و هزینه ی متفاوتی خواهند داشت. فرد مسافر باید شرایط هر یک از مسیرها را مورد بررسی قرار داده و در نهایت تصمیم گیری کند. کارآفرین نیز قبل از شروع سفر کسب و کاری خود، اطلاعات لازم را جمع آوری کرده، بررسی می کند و در مورد نحوه ی راه اندازی کسب و کار خود تصمیم می گیرد.

در سفر تهران به مشهد، مسافر بر بعضی مسائل از جمله میزان پول در دسترس، مدت زمان سفر، انتخاب جاده و… کنترل دارد. اما ممکن است مسائل اجتناب ناپذیری مانند خرابی ناگهانی اتومبیل، تغییرات آب و هوا، وضعیت جاده و… پیش بیاید که مسافر اساسا بر وقوع آنها کنترلی ندارد. در این مواقع باید برای برخورد با آنها از پیش برنامه ی مناسب داشت.

مشابه این موضوع، کارآفرین نیز در روند فعالیت کارآفرینانه ی خود، تا حدی بر مسائلی مانند تولید، میزان فروش، کارمندان و… کنترل دارد اما عوامل خارجی و غیر قابل کنترلی مانند فعالیت های رقبا، قوانین جدید، تغییرات اجتماعی، تغییر نیازها و سلایق مصرف کننده، ظهور فناوری های جدید و…نیز وجود خواهد داشت و کارآفرین برای این که آمادگی برخورد مناسب را داشته باشد باید آنها را در طرح تجاری خود، مورد توجه قرار دهد.

پس از رسیدن مسافر به مشهد، برنامه ی او برای سفر پایان نمی پذیرد، بلکه وارد مرحله ی جدیدی می شود. در يك فعاليت اقتصادي نیز، کار برنامه ریزی پایان ندارد. برنامه‌ريزي نه تنها در مراحل ابتدایی هر فعاليت كارآفرينا‌‌‌نه مهم است، بلکه زماني‌كه فعاليت از مراحل اوليه به يك تجارت كامل مي‌رسد، برنامه‌ريزي به‌عنوان ابزاري مديريتي جهت رسيدن به اهداف تجاري كوتاه مدت و بلندمدت، نقشی پر رنگ و ادامه دار خواهد داشت.

 منبع : “کارآفرینی ، یک جرعه از بینهایت”، سید علیرضا فیض بخش