اطلاعاتی ضروری در خصوص بهم زدن مدل کسب و کار

1-بهم ریختن مدل عملیاتی کسب و کار یک چیز خوب است ،زمانی که تکنولوژی نسل بعدی در بازآفرینی ارزشهای بدام افتاده در کسب و کار کهنه شما توانایی بالفعل شدن ندارند این کار باعث ازاد شدن این پتانسیل و استفاده از ظرفیت های خالی می گردد و به شما در بهبود ارزش افرینی کسب و کارتان کمک می کند .

2- اصولا بهم ریختن چارچوب ها و قواعد چیز مطلوبی نیست اما در مدل کسب و کار وقتی بخشی از فعالیت شما به صورت مستقیم توسط یک تازه وارد به بازار  مورد حمله قرار گرفته و سهم بازار شما  مورد تهدید واقع میگردد و تازه وارد تلاش می نماید تا سهم بازار شما را بگیرد اولین چیز از این تغییر و برهم زدن مدل کسب وکار می توان به مثابه خوردن مقداری داروی تلخ باشدکه در ابتدا به شما احساس نا خوشایندی می دهد و قطعا” با خود تبعاتی نیز دارد اما در پایان روز وقتی که داروی مذکور اثر نمود احساس بهتری به شما داده و حال شما را بهتر می کند . به همین دلیل است که برای شرکتهای قوی تر این مورد بسیار زهـرآگین است .

تمامی شرکتهای تأسیس شده به منظور کامل کردن محصولات و تقویت بازارهای در دسترسشان از اهرمهای اکوسیستمی که دربسیاری موارد با شرکای تجاری خود در آن مشترک هستند استفاده می نمایند که نتیجه واقعی آن اقتصاد کلان نامیده میشود . در این اقتصاد شرکت ها برای ایجاد فرصت و ارزش به یکدیگر کمک می کنند و بازیگران بد از چرخه مذکور کنار گذاشته می شوند البته هریک از این شرکتها از زنجیره ارزش و نقش خود در چرخه تولید پیروی می کنند . این آن چیزی است که بازده اقتصادی نامیده شده و علاوه بر قابل پیش بینی بودن سودآور نیز هست ، تغییر مدل کسب و کار حمله مستقیمی است که به این اکوسیستم صورت می گیرد .

تغییرمدل کسب و کار و ایجاد یک مدل جدید دیگر براساس تعریف مدلی قدیمی نیست از اینرو نمی توان آن را زنجیره ارزش قدیمی تصور نمود در عوض مدل جدید تمثیلی است از یک چیز جدید که دارای مزایای اساسی قانع کننده می باشد . که اغلب آنها با حاشیه سازی و یا حذف یک یا چند قانون در زنجیره ارزش قدیمی قابل حصول می باشند . برخی چیزها در تغییر درگیر باز تصویر سازی اینکه، چگونه ارزش در مجموع ایجاد می شود گردیده و خواستار بوجود آمدن یک نوع کاملا” متفاوت از اکوسیستم و قوانینی که قبلا” وجود نداشته می شوند . شاید شما بتوانید برای زنده ماندن تغییر کنید اما در این حالت شانس شما صفر است شما می توانید این کار را انجام دهید که اکوسیستم فعلی خود را حفظ کرده و آن را دست نخورده باقی بگذارید . این موضوع بعثچه چیز میشود ؟ خوب مشخص است که بیشتر از توان شرکت شما در اکوسیستم سرمایه گذاری شده است بدون آن سرمایه گذاریها، رک و پوست کنده ارزش شما برای مشتریان اولیه خیلی کمتر از آن چیزی است که فرض میکنید حتی اگر مشتریانتان را با امتیازات بیشتری نگه دارید انگاه خود را در حوزه ارائه خدمات به مشتریان قرار خواهید داد .

درخواست هایی که هرگز برای انجام به شما ارائه نخواهد شد . و در همان زمان به شما گفته خواهد شد استانداردهای مدل جدید نسبت به استاندارهای مدل قدیمی شما برتری داشته و استانداردهای شما فاقد مطلوبیت بوده و احتمالا” فاقد ارزش افرینی و بهره وری لازم می باشد . نکته کلیدی این کسب و کار در اینجاست که صرف نظر از بخش یا صنایع زیر مجموعه آن ها این موسسات بیشتر از یک تیم ورزشی که ما به طور معمول از آن ها طرفداری می کنیم ارزشمند هستند. تأسیس یک شرکت سودی است که هر روز می بایست از آن بهره مند شد . مشاوران کسب و کار کسانی که طرفداران پروپاقرص تغییر مدل کسب کار بوده و ازاین تفکر استقبال میکنند معماران ساده اندیشی بیش نیستند .

برای اطمینان ، تخریب کنندگان در حال استفاده از اهرمهای بزرگی که خارج از مدلهای جدید و براساس مزیت های استراتژیک خود می باشد هستند اما اینجا هیچ چیز برای شرکت تأسیس شده برای تصاحب و نگه داشتن وجود ندارد بدون فداکاری و از دست دادن چیزهای گرانبها .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید