images (1)

اهمیت استخدام یک هم تیمی مناسب: ارائه یک فرآیند سه مرحله‌ای

استخدام بیشتر راجع به ساختن یک تیم موفق و برنده است، چیزی بیشتر از صرفاً یافتن کاندیداهای واجد شرایط.

تیم شما حیاتی است. نه تنها زمانی که شما در شرکت با آنها صرف می‌کنید بیشتر از زمانی است که با خانواده خود صرف می‌کنید، بلکه بخش قابل توجهی از موفقیت شما وابسته به کیفیت و ذهنیت این افراد است. لذا در زمان استخدام، به یاد داشته باشید که این کاندیداها، کارمندان آینده نیستند بلکه هم‌تیمی‌های جدید هستند.

توجه داشتن به یک سری نکات نسبتا ساده می تواند مشکلات شما را در رابطه با استخدام کارمندان و کار تیمی به صورت چشم گیری کاهش دهد.

از پرداختن به مسئله حقوق و دستمزد در ابتدای کار صرف نظر کنید

در فضای به شدت رقابتی در یافتن افراد جدید برای شرکت خود، افرادی که به طور بالقوه برای شما جذاب هستند، تصمیم‌شان را فقط بر اساس حقوق و دستمزد نمی‌گیرند بلکه به عواملی فراتر از آن نیز اهمیت می‌دهند. در دوران جدید، حقوق و دستمزد به عنوان یک چیز مشخص و واضح و یک commodity معین درآمده است و بنابراین ما تا جایی که ممکن است از پرداختن به این مسئله صرف نظر می‌کنیم که نشان میدهد آنچه برای ما اهمیت دارد چیزی فراتر از آن است.

از روش “اشتراک گذاری و دعوت”  استفاده کنید

به جای پرسیدن سوالات، ما از فرآیندی استفاده می‌کنیم که آن را “اشتراک گذاری و دعوت” می نامیم. این فرآیند با خود ما شروع میشود که به طور باز و کامل آنچه هست را با هم‌تیمی های آینده به اشتراک میگذاریم و سپس از آنها درخواست میکنیم که نظرات خود را درباره آنچه با آنها به اشتراک گذاشته‌ایم بگویند. این رویکرد یکتا به همراه شفافیتی که در ارتباطات وجود دارد باعث میشود با یک تیر دو نشان را بزنیم. هم انتظارت طرفین به خوبی تبیین میشود و هم کمک می‌شود به اینکه یک تناسب و تطابقی بین این انتظارات صورت گیرد. این کار باعث میشود که مقدار زیادی از زمان، پول، استهلاک و خستگی، و هزینه فرصت صرفه جویی شود و اثر بسیار زیادی بر این می‌گذارد که واقعاً شما میخواهید یک تیم موفق بسازید. البته بیشتر این تکنیکهای مکالمه ای است که شما را به یک توافق در زمان کوتاه میرساند.

من معمولاً یک مرور و بررسی سریع از سطح بالا را به اشتراک می‌گذارم که تحریک کننده است و باعث می‌شود درباره ابعاد چشم انداز ما اطلاعات رد و بدل شود و سپس توقف می‌کنم تا ببینم آنها چگونه واکنش نشان می‌دهند و نظراتشان چیست. سپس درباره اینکه همکاران ما برایمان بسیار اهمیت دارند صحبت میکنم و از آنها دعوت میکنم تا درباره این نیز نظر بدهند. همچنین بیشتر اوقات درباره فرهنگ سازمان نیز به طور شفاف صحبت میکنم و مهمترین جنبه‌های فرهنگی سازمان از نظر خودمان را به اشتراک میگذارم. بعد از یک توقف دیگر برای اینکه تفکراتشان را بگویند، درباره استاندارد شفافمان صحبت میکنم و…

زمانی که پاسخ دادند و نظراتشان را گفتند، به سمت اینکه تیم ما چگونه فعالیت میکند، بحث را هدایت میکنم. مثلاً اینکه ما مشکلات و راه حل‌های پیشنهادی مان را به ملاقات های مان در تالار هال شرکت می‌آوریم. بعد از شنیدن نظرات آنها، این بحث را پیش می‌آورم که ما به عنوان یک تیم چگونه از طریق تحلیل همکارانه[۲]، هر ایده را جزء به جزء بررسی میکنیم. دوباره صبر میکنم تا پاسخ آنها را بشنوم قبل از اینکه درباره احساسات شخصی خودم و اینکه ما چگونه به هویت فردی افراد ارزش قائل میشویم، صحبت کنم. بعد از یک وقفه دیگر برای بیان احساسات خود، اینکه ما چگونه سخت کار میکنیم و نتایج آن صحبت میکنم و همچنین درباره مسائلی چون انسانیت، یادگیری و اعتماد مسائلی را به اشتراک می‌گذارم.

در هر کدام از فرصتها (که بین عناوین بحث شده و چیزهایی که به اشتراک میگذارم به وجود می‌آید)، دعوتی که از آنها میشود تا اطلاعاتشان را به اشتراک بگذارند باعث میشود که گفتگو به صورت وادارکننده و محرک و دوطرفه پیش برود. در بهترین حالت یک تناسب و تطابق نظرات در انتها رخ میدهد و در بدترین حالت هم شما احساسات طرف مقابل را مشترکاً شنیده‌اید.

به یاد داشته باشید: دنیا کوچک است و آنها ممکن است یک دوست شان را به شما معرفی کنند.

یک ارزیابی رفتاری انجام دهید

در نهایت اگر همه چیز خوب پیش رفته باشد، ما هم تیمی‌های آینده را برای انجام یک شاخص پیش بینی دعوت میکنیم که یک بینش و درک جالبی درباره نقاط قوت، اهداف و عادات رفتاری آنها ارائه می‌دهد. بعداً نتایج را با خودشان هم به اشتراک می‌گذاریم و اگر با آنها به عنوان هم تیمی ادامه دادیم، از این شاخص برای قرار دادن فرد در جای بهتری از تیم استفاده میکنیم. اگر هم اینطور نشد، آنها یک منبع ارزشمند درباره خود دارند که یک چهره مثبت از شرکت ما به یادگار خواهد گذاشت.

به عنوان آخرین نکته لازم به ذکر است که یکی از روشهای برانگیزاننده و محرک برای موفقیت شرکت شما علی الخصوص در زمانی که در وضعیت رشد است، این است که یک فرآیند تکرارپذیر و مناسب و به جا برای استخدام داشته باشید. این جلوی کار حدسی کردن را میگیرد و خاطر شما را جمع میکند که هر فرد جدید همان فرصتها و انتظارات مشابه را دارد. استفاده از این روش مباحثه‌ای و این مدل گشتن به دنبال یک تطابق خوب برای ما به خوبی کار میکند. شما میتوانید فرآیندهای مخصوص به خود را که با اهداف تان تناسب داشته باشد را توسعه بدهید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید