photo_2015-11-04_14-08-33

کارگاه نوشتن طرح تجاری ویژه دبیرستانی ها

در بخش راه اندازی و ایجاد یک کسب و کار موفق، کم­تر بحثی مانند داشتن یک طرح کسب و کار خوب است که تمامی افراد فعال در حوزه کسب و کار روی آن اتفاق نظر داشته باشند.

لزوم داشتن یک طرح کسب و کار به حدی است که افراد فعال و پیشرو در سرمایه­گذاری و راه­اندازی کسب و کارهای نوپا مانند پیتر ثیل تاکید می­کنند که داشتن یک طرح کسب و کار ضعیف بهتر از نداشتن آن است.

اگرچه به تازگی موج جدیدی، به خصوص در میان فعالان حوزه تکنولو‍‍ژی، به وجود آمده که طرح کسب و کار را بدون مصرف و تلف کننده وقت می­دانند، اما افراد با تجربه بیشتر وجود این طرح را ضروری می­دانند. واقعیتی که شاید برای بسیاری از توسعه دهندگان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، تلخ باشد.

مدرسه کسب­وکار شریف، با توجه به اهمیت این مبحث، یک دوره تدوین طرح کسب­وکار را، طی سه جلسه، با حضور جناب مهندس ساعد پناه، به عنوان مدرس برگزار می­کند.

در این کلاس ابتدا برای تاکید بر اهمیت طرح تجاری، جناب آقای ساعدپناه یک سری اعداد جالب را برای دانش­جویان ارائه کردند. اعداد جالبی مثل این که ۴۱% از افراد موفق در کسب­وکار دنیا، طرح تجاری نداشته­اند و تنها ۲۸% آنها پس از نظرسنجی اعلام کردند که طرح تجاری داشته­اند. اما در ادبیات سرمایه­گذارها طرح تجاری یک لغت رایج است و حتی اگر یک کسب و کار یا موسس آن طرحی نداشته باشند، سرمایه­گذاران با طرح پیشنهادی خود حاضر به سرمایه­گذاری در کسب­وکار آنها خواهند بود.

در واقع می­توان گفت، موفقیت یک کسب­وکار در عین این که به وجود یک طرح خوب بسته است، لزومی به تدوین آن توسط خود شرکت­ها نیست. البته در تیم­های کوچک، بهتر است که این طرح توسط خود تیم و اعضای داخلی تدوین شود.

در ادامه ایشان، اجزای مختلف طرح کسب­وکار را توضیح دادند که عبارتند از :

  • خلاصه مدیریتی
  • طرح محصول و مدل کسب­وکار
  • طرح بازاریابی
  • طرح سازمان و طرح عملیاتی
  • طرح مالی
  • پیوست

در ارائه یک طرح تجاری بسیار مهم است که بدانیم، مخاطب طرح ما کیست. آیا طرح خود را به یک سرمایه­گذار ریسک­پذیر ارائه می­دهید یا به بانک؟ بر اساس مخاطب خود، شاید لازم باشد که به یک بخش بیش­تر بپردازیم و به یک بخش کم­تر. اما نکته­ای که باید همیشه باید به آن توجه داشت رعایت اختصار و رساندن منظور در کوتاهترین زمان ممکن است. بسیاری از افرادی که باید طرح ما را مطالعه کنند وقت زیادی ندارند، به همین دلیل توصیه می­شود که طرح تجاری در حدود ۲۰ تا ۳۰ صفحه باشد و باقی جزئیات در پیوست­ها مطرح شود.

علاوه بر این باید توجه داشت که اکثر سرمایه­گذاران روی تیم­ها سرمایه­گذاری می­کنند و ایده، اگر نگوییم بی اهمیت است، اهمیتش به اندازه یک تیم قوی نیست.

جناب آقای ساعد پناه، به شرح قسمت­هایی از طرح تجاری مانند، خلاصه مدیریتی، صفحه نخست، برنامه بازار، شیوه­های مختلف ارائه طرح و ارائه کوتاه طرح ( معروف به elevator pitch ) پرداختند و در ادامه از دانش­جویان خواستند که ارائه کوتاه خود را برای جلسه آینده آماده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید