photo_2015-11-15_22-59-44

جلسه دوم کلاس طرح تجاری

در ادامه سری کارگاه‌های طرح تجاری که برای دانش‌آموزان مدرسه کسب‌وکار شریف در حال برگزاری است و جلسه اول آن در هفته اول ماه آبان بود، ۲۰ آبان جلسه دوم این کارگاه نیز تشکیل شد.

در این جلسه ابتدا از گروه‌ها خواسته شد که ایده خود را با توجه به توضیحات هفته‌های گذشته، در مقابل دیگر تیم‌ها، ارائه دهند. بر این اساس ۸ تیم موجود، هر یک، ایده مورد نظر خود را ارائه دادند و برخی مشکلات موجود در نحوه ارائه و نکات مرتبط با طرح تجاری، با آن‌ها در میان گذاشته شد تا در طول جلسات به تصحیح و تکمیل طرح خود بپردازند.

در این جلسه به سه موضوع کلیدی اشاره شد : فلسفه برنامه بازاریابی، اطلاعات مهم در برنامه بازاریابی، روش یافتن اطلاعات مورد نظر برای نوشتن برنامه بازاریابی، و بخش بندی بازار در برنامه بازاریابی.

فلسفه برنامه بازاریابی

همانطور که می‌دانیم برنامه بازاریابی برای شناخت بهتر یک بازار تنظیم می‌شود. گاهی می‌خواهیم جذابیت بازار را بسنجیم، شاخص های محرک بخش‌های مختلف بازار را بشناسیم و یا فرصت‌های موجود در بازار را پیدا کنیم.

برای این که یک طرح تجاری خوب داشته باشیم، باید یک برنامه عملیاتی و منسجم، برای ورود به بازار طراحی کنیم که مستلزم شناخت درست از بازار مورد نظر است. طبیعتا در ابتدای شروع به کار که به احتمال زیاد منابع بسیار محدود و سرمایه بسیار اندکی داریم باید برای ورود به بازار، یک طرح متناسب با منابع داشته باشیم که با کمترین منابع بیشترین نتیجه را به ما بدهد.

علاوه بر این بعد از تنظیم برنامه ورود به بازار، لازم است برای گسترش بازار موجود و یا یافتن بازارهای جدید هم برنامه داشته باشیم. یک بازار هرچقدر هم که بزرگ باشد روزی اشباع می‌شود و باید به دنبال گسترش آن و یا ایجاد بازارهای جدید رفت. بدون شک مثال شبکه اجتماعی فیس.بو ک که بعد از به دست آوردن ۲ میلیارد کاربر اینترنت در برندهای مختلف خود، به دنبال رساندن اینترنت به مناطق محروم دنیاست، درس‌های زیادی در این زمینه برای ما دارد.

اطلاعاتی که در برنامه بازاریابی نیاز داریم

هرگونه اطلاعاتی که به شناخت بهتر صنعت، بازار، رقبای استراتژیک و مشتریان و پیش‌بینی بهتر فروش و رشد کسب و کار ما کمک کند در این بخش مفید است.

روش‌های به دست آوردن اطلاعات

برای به دست آوردن اطلاعات باید در نظر داشت که این اطلاعات دست اول هستند یا دست دوم و … و همینطور باید توجه داشت که اعتبار این آمار و اطلاعات در چه حد است و اگر اطلاعا خام نیست، چه کسی بر روی آن تحلیل انجام داده.

امروزه روش‌های بسیاری برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر ما وجود دارد. وبسایت‌های مرجع و رسمی مثل اتاق بازرگانی، و اداره آمار و … . در مرحله بعدی وبسایت‌های جهانی که آمار جهانی را ارائه می‌دهند هم می‌توانند برای شناسایی روندهای مهم جهانی مفید باشند.

وبسایت های خارجی در برخی موارد بسیار مفید هستند، برای مثال بسیار پیش آمده که در داخل کشور بحث اجرای پروژه ای به میان آمده و تمام آمارها و اطلاعات مفید مرتبط با آن از قبل موجود بوده و کار را بسیار راحت کرده.

منابع دیگری هم وجود دارند، مانند خبرگان هر صنعت، انجمن‌های صنفی، صحبت مستقیم با مشتریان، تامین کنندگان، رقبا و .. .

 

بخش‌بندی بازار

در قسمت آخر اشاراتی به بخش بندی بازار شد و این که یک بخش از بازار به مجموعه‌ای از افراد گفته می‌شود که در برابر برانگیزاننده‌های یکسان، پاسخ تقریبا مشابهی می‌دهند.

در ادامه مثال‌های مختلف و به روزی از برنامه‌های بازاریابی و نحوه استفاده از اطلاعات در آنها و بخشبندی بازار ارائه گردید و از دانش‌آموزان خواسته شد که برای ایده خود اقدام به نوشتن برنامه بازاریابی و بخش‌بندی بازار کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید