قیمت خدمات مدارس کاهش می یابد روز جدید

سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان به مدرسه نگران است، اکنون خانواده ها ناچارند نگران سرویس مدرسه از جمله گرانی کیف، کتاب و لباس باشند که قیمت آن گاهی نجومی است.

فرزونی متین فر: برای رفتن به مدرسه باید از هفت خوان رستم عبور کرد، علاوه بر این هزینه لوازم التحریر، لباس، کیف و کفش و هزینه های باورنکردنی رفت و آمد به مدرسه نیز به معضلی بزرگ تبدیل شده است. برای خانواده ها و خانواده هایی که مادر با پدر زندگی می کند برای امرار معاش به خصوص در شهرهای بزرگ هر روز صبح سر کار می روند و باید سرویس مدرسه داشته باشند.

به نظر می رسد خانواده هایی که حداقل 2 تا 3 فرزند دارند از رفتن به سر کار صرف نظر می کنند تا بچه ها را به مدرسه برسانند، اما بقیه هزینه های مدرسه رفتن چطور؟

اخیراً شورای شهر تهران افزایش 45 درصدی شهریه مدارس را برای سال تحصیلی جدید تصویب کرد، اما بررسی کوتاهی نشان می دهد که برخی مدارس قیمت های خودسرانه و نجومی را از والدین دریافت می کنند و برخی از آنها بار سنگین شهریه را به دوش می کشند. این هزینه ها در حالی است که سایرین همچنان منتظر اقدام دولت و تعیین قیمت واحد مسافتی برای خدمات هستند. البته این موضوع در یادداشت های شفاهی نمایندگان مردم در مجلس نیز آمده است. همانطور که علی جوهر، رئیس کمیسیون شورا در مجلس گفت: هزینه های باورنکردنی سرویس مدارس باعث نگرانی خانواده های چند فرزند شده است و دولت باید در این زمینه دخالت کند.

حقوق کارگر با هزینه خدمات مطابقت ندارد

کریم اکبری ساکن جوادیه تهران است و مدرسه فرزندش در نازی آباد است و از این رو ارائه سرویس مدارس از اولویت های وی است: «قیمت سرویس مدارس بر اساس سامانه سپند حتی برای مسافت های کوتاه 5 یا 10 دقیقه ای 7 است. به 9 میلیون تومان می رسد و در هر صورت اگر راه طولانی تر باشد این اعداد افزایش می یابد و حتی به 20 میلیون تومان هم می رسد. در این سیستم پیمانکاران انتخاب و تعداد فرزندان مشخص می شود. یعنی همه چیز منظم و منظم است، اما فقط اعداد و ارقام با دخل و خرج ما نمی خوانند، در نتیجه باید سرویس مدرسه ای را انتخاب کنیم که دانش آموز بیشتری بپذیرد و هزینه کمتری داشته باشد.

وی می گوید: در کنار نگرانی ها و نگرانی هایی مانند امنیت کودک و سلامت سرویس و راننده خودرو… افزایش هزینه سرویس و قیمت بعضا فوق العاده آن فشار مضاعفی را بر خانواده ها وارد کرده است. “

خانم طاهری، مادری که تنها یک فرزند مدرسه‌ای دارد، می‌گوید: راه خانه ما تا مدرسه پسرم 3 کیلومتر طولانی‌تر است، پارسال 700 هزار تومان پرداخت کردم و الان باید ماهانه یک میلیون و 400 هزار تومان بدهم. علاوه بر هزینه های اضافی، اما اگر بخواهم به مدرسه بروم اگر آن را تغییر دهم باید بیشتر از این مبلغ بپردازم. با حقوق یک کارگر چقدر درآمد دارم تا تمام پس اندازم را خرج مدرسه و خدمات آن کنم؟

ما باید با هزینه های مدرسه ام کنار بیاییم

پدر دیگری که باید برای دو دخترش هزینه زیادی بپردازد به خبرآنلاین گفت: الان مثل گذشته ما نیست، حتی بچه ها هم به خیابان می روند، مراقب باشید، آن زمان برای رفتن به مدرسه کیلومترها راه می رفتیم یا داشتیم. همکلاسی ها با دوچرخه می آمدند اما الان باید 600 هزار تومان حقوق این کارمند که حتی زندگی روزمره را هم نمی دهد و برای دو فرزند ماهی یک میلیون پرداخت کنیم.

بوبورضا یکی دیگر از شهروندانی که فرزند خود را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کرده است به خبرنگار ما گفت: برخی از مدیران مدارس از خدمات مدارس و حتی از لباس مشکی بچه ها درآمد کسب کرده اند و کنترلی وجود ندارد و گاهی در مدارس غیردولتی این اختلاف قیمت و موج هزینه های غیر ضروری و اضافی آغاز شد. دولت قول نظارت داد اما خبری نیست و مجبوریم این مبالغ هنگفت را به صورت جزئی به این مدارس پرداخت کنیم.

مادر دیگری در این مورد می گوید: قیمت سرویس مدرسه فرزندم برای 9 ماه تحصیل 16 میلیون تومان است. این هزینه ها کمتر از شهریه مدرسه نیست، امسال تصمیم گرفتیم ماشین را به اشتراک بگذاریم و به مدرسه ببریم تا به جای اینکه برای خودمان که 3 فرزند داریم هزینه زیادی کنیم، واقعاً از خودمان کم کنیم. هزینه ها

از خودسری هزینه ها متاسفیم!

شورای شهر تهران حداقل 5 میلیون و 400 هزار تومان برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و حداکثر 21 میلیون تومان تصویب کرده است و این رقم برای دانش آموزان متوسطه از 6 میلیون و 100 هزار تومان تا حداکثر 23 میلیون تومان متغیر است. .

اصغرپور یکی از پیمانکاران با سابقه ارائه خدمات مدارس در غرب تهران از نظارت بر قیمت ها گلایه دارد و مدعی است قیمت مصوب به آنها اعلام نشده است زیرا خیر نرخ مصوب داده نشده است. محاسبات از راه دور و همه چیز هم برای خانواده ما و هم برای ما مشخص بود که متاسفانه این سطح از اعلام نکردن تصمیمات شهردار در این مورد به سوددهی رسیده است و هر مدرسه ای در این شرایط سخت معیشتی خودش آن را ارزیابی خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: مهم ترین نکته این است که بر اساس مسافت و پایه قیمت گذاری شود. 45 درصد گفتند گران شده پس بر چه اساسی؟ مثلاً پارسال برای یک سال تحصیلی از یک دانش آموز 5 میلیون و پانصد هزار تومان می گرفتیم، الان باید 45 درصد آن را افزایش دهم. خانواده هایی با 3 فرزند وجود دارد.

هم ما و هم والدین از این خودسری قیمت ها بسیار ناراحت هستیم، متاسفانه این عدم کنترل دولت باعث دود در چشم والدینی شده است که زیر بار شهریه مدرسه هستند و ممکن است چاره ای نداشته باشند و مجبور به پرداخت باشند. هزینه های گزاف.”

وی در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین، چه قیمتی دادید؟ وی می گوید: 34 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه می دهد: یکی از مدارس برای مدت کوتاهی 11 میلیون از اولیا طلب کرد، سوال من این است که شورای شهر چه قیمتی دارد که برای یک دانش آموز دبیرستانی باید 6 میلیون و 100 هزار تومان باشد؟

وعده شیرین تاکسی های اینترنتی تلخ والدین را تلخ کرد!

در شهرهای دیگر نیز تقریباً همین وضعیت حاکم است و استفاده از سرویس مدارس بخشی از درآمد خانوار را مصرف می کند که در کنار همه مخارج ریز و درشت دانش آموز، آموزش و پرورش را به یکی از بخش ها تبدیل می کند. با ارزش ترین چیزها در سبد خانه

اما در این بین برخی از شرکت ها قیمت خدمات را 30 درصد ارزان تر اعلام کردند، تحقیقات میدانی خبرآنلاین نشان داد که این تاکسی های آنلاین بدون اخطار پول می گیرند!

مادری با 3 فرزند در این باره می گوید: با خوشحالی از طریق اینترنت با تاکسی تماس گرفتم، ابتدا فکر می کردم برای مسافت 3 کیلومتری 4.5 میلیون می گیرند و نیم دیگر را نیمه دوم امسال می خواستند. یعنی حتی بیشتر از این هم شد مبلغی که می خواستم به مدرسه بدهم – در واقع متوجه شدم از آب گل آلود هم ماهی می گیرند.

از سوی دیگر موضوع ایمنی و تفاوت آن با جامعه امروزی که هیچ پدر و مادری نمی تواند فرزند خود را به تنهایی به آن سوی خیابان بفرستد و باید مدام مراقب گوشه او باشد، اهمیت داشتن یک زندگی شایسته را دو چندان می کند. خدمات دغدغه خانواده های پرجمعیت به وجود آمده است و دولت باید در کنار تعیین قیمت مناسب برای ایاب و ذهاب دانش آموزان چاره اندیشی کند.

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما